Det nylig publiserte Gelius-evangeliet “Sex i Bibelen” har endelig lyktes i å samle den norske befolkningen i bønn – om å gjenføre mistenkeliggjøring og skam i Kirkens omgang med sex.

Høytlesning av "Sex i Bibelen" har virkelig fått menigheten i Hålogaland bispedømme til å løsne på snippen. (Flickr/CC/Templarion)

Det tok ikke mange sider lesning av “Sex i Bibelen” før nordmenns entusiastisme i forhold til glasnost i Kirken snudde til et savn av fordums lukkethet. Aktiv kirkegjenger, Trym Sæther, uttaler til Opplysningskontoret at han egentlig ikke er spesielt opptatt av de narrative elementene i Bibelen:

– Også vi dypt personlig kristne forstår i 2010 at alt det der vin til vann og de brennende buskene ikke skjedde. Gelius sine skildringer er mer informasjon enn vi trenger, sier Sæther.

– Jeg tror jeg snakker for alle i meningheten på Simostranda når jeg sier at det holder for oss å vite at det kanskje finnes en eller annen åndelig kraft der ute.

Nattverdsritualer
Etter Gelius sine utlegninger om wetsex og andre hittil ukjente fetisjer har nattverdsritualer over hele landet havnet i et nytt lys.

– Når Einar Gelius rakte med glasset og kjeksen og uttalte “Dette er mitt blod, dette er mitt legeme”, ja, da stormet jeg ut av kirken, innrømmet aktiv kirkegjenger Audhild Mosnæs.

En annen, anonym aktiv kirkegjenger, uttaler:

– Presten i sognedømmet mitt ba meg bli igjen etter messen for å være vitne til en aller tiders åpenbaring. Jeg ble ikke igjen, for å si det sånn.

VIF-klanen har også fått sine baktanker etter bokutgivelsen til fotballentusiast og prest i Vålerenga kirke:

– Nå begynner det å demre for oss hvorfor Einar kom opp med navnet Store Stå for vår del av tribunen. En ting er sikkert, jeg tror vi blir stående når Einar er på stadion.

Tagged with →